Projektin eteneminen

Vuosi 2014 – Mitä tehtiin?

Taiken rahoituksen turvin projekti pyörähti käyntiin Toivolanrannan yläkoulussa maaliskuussa 2014. Kuvataiteilija Minna Bengs-Shrestha osallistui 7.-luokkien äidinkielentunneille, joilla hän teetti kirjoitelmia koulukisaamisesta. Kirjoitusosuuteen käytettiin myös kuvataidetunteja.

Kirjoitelmat annettiin nimettöminä teatteri-ilmaisun ohjajille Venla Korja, Tanja Huuskonen ja Juulia Soidinaho, jotka työstivät tarinoista forumteatteriesityksen. He esittivät teoksen 7.-luokkalaisille äidinkielentunneilla toukokuussa. Esityksen jälkeen ohjaajat vierailivat koululla viikon kuluttua toisen kerran, jolloin tehtiin aiheeseen liittyviä toiminnallisia harjoituksia.

Projekti jatkui syksyllä kuvataidejaksolla, jota Minna ohjasi yhteistyössä luokan oman kuvataideopettajan kanssa. Syksyllä 7.-luokkalaiset olivat siirtyneet 8. luokille. Kyseisten luokkien valinnaisilla kuvataidetunneilla paneuduttiin käsittelemään kiusaamisaihetta yhteisötaiteen keinoin. Tässä ryhmässä paneuduttiin teemaan ’Miten kiusaaminen alkaa?’.

9.-luokkalaisten kuvataiteen valinnaisryhmässä työstettiin teemaa ’Miten kiusaamisen saisi loppumaan?’ Tämä ryhmä teki myös pienen teokseen liittyvän alustuksen, joka toteutettiin kuvataidetuntien ulkopuolella.

Kuvataideteemaan liittyvä kolmas osuus ’Millaista kiusaaminen on ja miltä se tuntuu’ toteutettiin Minnan johdolla toisella koululla, Seinäjoen Lyseon 8. luokkien kuvataideryhmässä.

Teatteri-ilmaisunohjaajat vetivät vielä syyslukukauden lopuksi teatterityöpajoja Toivolanrannan 7.- ja 8.-luokkalaisille. Nämä työpajat olivat itsenäinen kokonaisuus. Harjoitukset toimivat kuitenkin samalla valmentavana jaksona mahdollista tulevaa oppilaiden omaa forumteatteriesityksen työstämistä varten seuraavan vuoden aikana.

Tätä kirjoitettaessa Pandora -projektin jatkorahoitus varmistui Taiken kautta, joten oppilaiden oma forumteatteriesitys tullaan toteuttamaan vuoden 2015 syyslukukauden aikana.

Vuoden 2014 aikana oppilaat saivat paneutua kiusaamisteemaan erilaisia työstötapoja käyttäen. Erityisesti osalla kevään 7.-luokkalaisista oli mahdollisuus olla mukana parhaimmillaan kaikissa kolmessa erilaisessa taiteellisessa työpajassa: sana-, kuva- ja teatteritaide. Työpajat toteutuivat pitkin vuotta, jolloin teema eli ja vaikutti oppilaiden kouluelämässä pitemmän aikaa.

Pandora – Mistä kaikki alkoi?

Oli olo, että tarttis tehdä jotain. Koulukiusaaminen ei ollut juurikaan vähentynyt, joten töitä oli tehtävä sen kitkemiseksi, asenteiden muokkaamiseksi, suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden hyväksymisen edistämiseksi. Meillä jokaisella on ihmisarvo, jota on kunnioitettava. Myös lapsilla. Ja myös lasten.

Syntyi ajatus, että voisi teettää koululaisilla kiusaamisaiheisia kuvataideteoksia, joista pidettäisiin näyttely vaikka kaupungin taidehallissa, Seinäjoella. Kysäisin ensin, olisiko taidehallilla kiinnostusta tällaiseen. Ja olihan sitä! Näyttelykoordinaattori Sanna Karimäki-Nuutinen innostui ideasta heti. Jotenkin olin odottanut, että pitäisi enemmänkin yrittää taivutella häntä ajatuksen taakse…

Tämä tapahtui keväällä 2013. Sanna jäi äitiyslomalle ja siirsi asian sijaiselleen Päivi Takalalle. Ja Päivikin oli niin innostunut asiasta, että olin ihan ymmälläni. Että joku muukin näki ideassa sitä jotain. Mahdollisuutta vaikuttaa taiteen keinoin koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja vähentämiseen.

Päivin ehdotuksesta päätimme ottaa yhteyttä Kulttuuriyhdistys Kurpitsan näytelmäohjaajiin, josko he olisivat kiinnostuneita toteuttamaan draamaosion. Kulttuuriyhdistys Kurpitsasta tulivat innokkaina mukaan Venla Korja ja Tanja Huuskonen. Heidän ehdotuksestaan myös näytelmäohjaajaopiskelija Juulia Soidinaho tuli projektiin mukaan.

Taidehallin ilmoitustaululta löytyi yhteisötaiteilija Minna Bengs-Shresthan yhteystiedot. Kokeilin, olisiko hän innostunut lähtemään projektiin mukaan. Ja oli hän! Taas ihan helposti ja innostuneesti.

Kyselimme mukaan myös lasten ja nuorten rytmimusiikkiverkosto Louhimoa, mutta siihen aikaan heidän jatkotoimintansa ei ollut varmistunut, joten lähdimme kasaamaan projektia kirjoittaminen-kuvataide-draama -akselilla.

Olin tutustunut aikaisemmin Peräseinäjoen Toivolanrannan yläkoulun äidinkielenopettajaan, Suvi Levoseen erään toisen kiusaamisteemaan liittyneen asian yhteydessä. Otin siis häneen yhteyttä ja kysyäisin, voitaisiinko projekti toteuttaa kyseisellä koululla. Ja taas sain innostuneen vastauksen: kyllä!

Ja siitä se sitten lähti rullaamaan. Taiteilijat tekivät omat työsuunnitelmansa ja kustannusarviot kesän 2013 aikana. Aluksi olimme valmistautuneet ottamaan projektiin mukaan kolme koulua, mutta suhteellisen lyhyen varoitusajan vuoksi saimme vain tämän yhden. Saattoi olla hyväkin näin. Tämän kokemuksen perusteella voimme arvioida toteutusta ja tuloksia ja kehitellä asiaa eteenpäin. Tarkoitus on jatkaa ja toteuttaa projektia myös muilla kouluilla. Ja tulevaisuudessa resurssien mukaan myös muualla Suomessa.

Suureksi, suureksi iloksemme Taiteen edistämiskeskuksen hyvinvointia edistävästä rahastosta projektille myönettiin rahoitusta 3500€ vuodeksi 2014. Tuntui ihan uskomattoman hienolta! Pääsimme aloittamaan projektin kevättalvella 2014! Vain vajaa vuosi idean syntymisestä. Loppurahoitus on vielä osittain hankkimatta, mutta sitkeällä varainhankintatyöllä olemme saaneet kokoon jo ihan mukavasti ja uusia rahoitushakemuksia ehtii vielä tehdä.

Paula Järvenpää

E-P:n aluevastaava